هیچ دندان مصنوعی دقیقا مثل دندان طبیعی نمی شود

قبل از هر چیز باید دانست که هیچ دندان مصنوعی نمی تواند جایگزین دندان طبیعی شود. بنابراین باید با درمان ریشه دندان از دندان های طبیعی خود نهایت محافظت را داشته باشیم. هنگامی که یکی از دندان های ما بیمار می شود، یکی از شناخته شده ترین روش های محافظتی، درمان ریشه است. درمان ریشه به محافظت از دندان های آسیب دیده کمک می کند. ریشه دندان هنگامی که پالپ (لایه نرم داخل دندان حاوی اعصاب، خون و عروق لنفاوی) به حدی آسیب می‌بیند که نتواند خود را ترمیم کند، در چنین وضعیت پالپ می‌میرد و نیاز است دندان توسط دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه، عصب کشی و درمان شود.

باکتری ها باعث التهاب در پالپ دندان می شوند. اگر پالپ آسیب دیده یا بیمار برداشته نشود، دندان و بافت های اطراف آن در معرض عفونت قرار می گیرند. و در نهایت ممکن است دندان خود را به طور کامل از دست بدهید.

درمان ریشه چیست و چگونه اعمال می شود؟

درمان ریشه نوعی درمان است که در مواردی که پالپ آسیب دیده است استفاده می شود. در حالی که در سال های گذشته تنها راه حل مواجهه با دندان های آسیب دیده بیمار کشیدن دندان بود، امروزه امکان درمان این دندان ها وجود دارد.

اگر درمان ریشه انجام نشود چه اتفاقی می افتد؟

در مواردی که پالپ به دلیل پوسیدگی و ترک های عمیق نتواند خود را ترمیم کند، دندان حیات خود را از دست می دهد و عفونت ممکن است به کل دندان سرایت کند. برای ریشه دندان اگر درمان ریشه انجام نشود، عفونت می تواند به بافت های نوک ریشه برسد. استخوان فک اطراف دندان نیز ملتهب و فرسوده می شود. آبسه در این فضا تشکیل می شود. این حالت با درد و تورم همراه است و دندان در مدت کوتاهی از بین می رود.

یک دندان با درمان ریشه چقدر دوام می آورد؟

اگر دندان دوباره عفونی نشود و اقداماتی برای جلوگیری از پوسیدگی انجام شود، می توان از این پرکردن برای مدت زمان بسیار طولانی و حتی مادام العمر استفاده کرد.