همه ما میدانیم که برای داشتن دندان های سالم و بدون پوسیدگی لازم است بهداشت دهان و دندان را بخوبی رعایت کنیم. یکی از مواردی که در این زمینه توصیه می شود مسواک زدن دندان ها آن هم مرتب و به روش صحیح است که ما قبلا در مطلبی روش صحیح مسواک زدن دندان را کاملا بیان کردیم. در این مطلب می خواهیم درباره یک پرسش دیگر صحبت کنیم، اینکه روزانه چند با مسواک بزنیم؟

در روز چند مرتبه دندان ها را مسواک بزنیم؟ 1، 2 یا 3 مرتبه؟

گفته می شود دندان ها سه بار در روز یعنی صبح، ظهر و شب مسواک زده بشود. اما بحث مسواک زدن دندان ها می تواند با توجه به تعداد پوسیدگی های دندانی در دهان و میزان ریسک پوسیدگی دندانی که در افراد متفاوت می باشد، فرق داشته باشد.

برای مثال ممکن است فردی پوسیدگی های پیش رونده داشته باشد و دندان هایش مستعد پوسیدگی باشند. برای همین بهتر است وی بعد از هر وعده غذایی یا هر میان وعده دندان هایش را مسواک بزند.

اما ممکن است فردی به دلیل ژنتیک یا رعایت زیاد بهداشت دهان و دندان وضعیت سلامت دندان هایش مناسب باشد و روزانه فقط یک بار یا نهایتا دو بار مسواک زدن دندان هایش نیاز باشد.

با این حال معمولا بیشتر مواقع که برای مسواک زدن دندان ها توصیه شده است روزانه 2 مرتبه و آن در زمان های صبح زود و شب می باشد.

چرا مسواک صبح زود و شب توصیه می شود؟

به دلیل اینکه در این زمان ها میزان بزاق دهان کم می باشد و فعالیت میکروب ها بیشتر می باشد. به خطار همین در این زمان ها مسواک زدن دندان ها توصیه می شود تا جلوی رشد میکروب ها گرفته شود.

فهرست