پوسیدگی دندان از مشکلات شایع دندانی است که معمولا به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها بر روی دندان  ایجاد می شود. پوسیدگی دندان اگر در همان ابتدا درمان شود مشکل چندانی ایجاد نمی کند و نیاز به عصب کشی نیز نباید داشته باشد، اما اگر این مشکل نادیده گرفته شود و نسبت به درمان به موقع اقدام نشود می تواند مشکلات جدی مانند عفونت، دندان درد شدید، آبسه و … را ایجاد کند.

پوسیدگی دندان مراحلی دارد که شاید بخواهید از این مراحل و نحوه ایجاد پوسیدگی روی دندان ها مطلع شوید.

  1. ازدست رفتن مواد معدنی در مینای دندان (آسیب دیدن مینای دندان)
  2. پوسیدگی مینای دندان
  3. پوسیدگی عاج دندان
  4. آسیب دیدن پالپ دندان
  5. عفونت شدید دندان و آبسه

به بیان ساده تر بخواهیم بگوییم پلاک های سفید رنگی که بعد از خوردن خوراکی ها و بعد از سپری شدن ساعاتی روی دندان ها ایجاد می شود می توانند باعث پوسیدگی دندان ها شوند. اینگونه که باکتری های موجود در پلاک ها با مواد قندی ترکیب شده و اسیدهایی تولید می کنند که باعث تخریب مینای دندان و شروع پوسیدگی در دندان می شوند.

قبلا در مطلبی در سایت دکتر روح اله برغمدی درباره انواع پوسیدگی دندان و روش های درمانی برای انواع پوسیدگی های دندانی توضیحاتی ارائه شده است که می توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید.

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد اگر این مشکل در ابتدای کهر درمان شود مشکل چندانی ایجاد نمی شود، اما اگر پوسیدگی به پالپ دندان برسد، مشکلات جدی تر با دندان درد خود را نشان می دهد و لازم است جهت درمان به دندانپزشک متخصص عصب کشی مراجعه کنید.

فهرست